fredag den 11. september 2009

Det er sgu da langt ud' i skoven.

Jeg vil lige takke Rikke mange gange for at minde mig om, at jeg selvfølgelig skal skrive et blogindlæg om nogle af vores 'omskrivninger' af børnesange. Der er vist gået sport i det. Bemærk: Indlægget er liiiiidt.. Jeg kan i hvert fald sige så meget, at små børn skal holdes for øjnene.

Jeg starter med den mest moderate af dem. Det var fordi jeg lige pludselig en dag fik sangen 'Langt oppe bag Norges kyster' på hjernen. Det startede med, at vi sang den på en ret så seriøs måde, men så kom vi til det punkt, hvor vi ikke kunne huske mere af den, og så begyndte vi at digte. Sangen så cirka sådan ud, da vi var færdige med den:

"Langt oppe bag Finlands floder,
der bor en enkekon'.
Langt oppe bag Finlands floder,
der bor en e-enkekon', enkekon'.

Hun havde en eneste sø-øn,
Julian var hans navn.

Han elskede Juliane,
Juliane var hendes navn.

Han havde en bro-or,
Julius var hans navn.

Han elsked' ogs' Juliane,
Juliane var hendes navn."

..Og så tror jeg ikke, vi kom længere.

Den næste er en børnesang med en leg til, som nogle af jer måske har leget, da I gik i børnehaveklasse. Den hedder 'Ej sikke lej sikke ladetus'. Vores version er lidt anderledes:

"Der kom en mand fra det røde hav.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Hvad vil den mand fra det røde hav?
Ej sikke lej sikke ladetus.

Fri til kongens datter.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Hun har store patter.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Så skal du vælge en fru-ugt.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Det skal vær' en bana-an.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Dem har vi ingen af.
Ej sikke lej sikke ladetus.

Mon det så er et æble.
Ej sikke lej sikke lade tus.

Dem har vi en af.
Ej sikke lej sikke ladetus."

Vi har også en version af en sang fra børne melodi gran prix. Den hedder 'Vi Chiller', og den rigtige version er vist sådan her:

"Vi' børn, vi chiller, vi hænger ud.
Vi blev ikke født for at stå for skud."

Vi synger den lidt anderledes, og det af den meget simple grund, at det rent faktisk godt kunne lyde som om, at det er det, de synger:

"Vi boller, vi chiller, vi hænger ud.
Vi blev ikke født for at stå for skud."

Den sidste sang, er en sang, Rikke og jeg har digtet videre på. Det er den meget klassiske børnesang "Langt ude i skoven".

"På den lille pude, der lå en lille dreng.
Aldrig så jeg så dejlig en dreng.

På den lille dreng, der sad en lille ting.
Aldrig så jeg så dejlig en ting.

På den lille ting, der sad et lille løg.
Aldrig så jeg så dejligt et løg."

"Det er sgu da laaaaaaangt - ud' i skoven."

-Line

Ingen kommentarer: